Marie-Louise Hansen og Molly Balsby får debutantpriser

02.10.19
Munch-Christensens Kulturlegat på 2 x 50.000 kroner går til Molly Balsby for 'Ponyprivilegiet' og til Marie-Louise Hansen for 'Olgas bog’.

Fire forfattere var shortlistet til prisen, men juryen havde valgt disse forfattere som årets vindere. Molly Balsby fik prisen for sin originale digtsamling Ponyprivilegiet, der sprudler af sprogligt overskud. Balsby har sin helt egen humoristiske og vrede stemme, og med ponyen som et genkommende billede kredser samlingen om at gøre sig lille og sart for så at bruge den sarthed som magt.

Anne-Marie Mai fra juryen lagde i sin tale ikke skjul på begejstringen for digtsamlingen: 
"Bogen blander sorg, humor, længsler og håb på en særlig changerende måde, der skifter fra lyserød til kulsort på et øjeblik, og dens pointe bliver mærkeligt ligefrem og oprigtig, da kærligheden til slut bryder igennem alle digterens performative gestus og den lyserøde silke på omslaget og slet og ret kaldes det største privilegium."

Anne-Maries Mais tale rummede både den humor og tyngde, som kendertegner samlingen. Hun fortsatte:
"Molly Balsbys poesi har så mange overraskende, præcise og overrumplende udsagn. Den er morsom og grusom på en og samme tid. Den overvældes næsten af sine mange fantastiske one-liners, som når det om den udvandrede far hedder: ”Jeg havde en far i Afrika”. Ja, man morer sig! Og mon ikke Blixen selv ville nok have brudt ud i sin mørke latter! Men man foruroliges også, når digtene fortæller om de hvides privilegier i Afrika, og man ser den plagede faderfigur for sig, når Balsby skriver: 
”Om min far husker jeg: han slæbte sin krop efter sig 
som man hiver en stædig gammel hund i snor efter sig.” 

En rørt Molly Balsby takkede for prisen og læste op fra samlingen, og de skarpe og humoristiske one-liners fik flere gange publikum til at bryde ud i latter. Det blev en stemningsfuld afrunding på prisoverrækkelsen på Vejle Bibliotek til to vidt forskellige forfattertalenter, der repræsenterer mangfoldigheden hos det seneste års debutanter.

Litteratursiden spurgte efterfølgende Molly Balsby om hun er feminist og det kunne hun bekræfte. Man kan sige at samlingen rummer nyfeministiske toner, og dobbeltheden af at bruge svagheden som en magt er en pointe i samlingen, understregede Balsby. 

År som blade af husblas
Marie-Louise Hansen fik prisen for kunstnerromanen Olgas bog, som er en sanselig og gribende skildring af Olga, som har kontakt til de døde og bærer på en sorg over et mistet barn. På en meget elegant måde afspejles Olgas komplekse sind gennem skift i sproget. Romanen er inspireret af kunstneren Olga Larsen (1897 - 1972). 

Da Lars Bukdahl fra juryen læste bogen blev han straks overrumplet. I hans tale for Marie-Louise Hansen til prisoverrækkelsen lød det: 

"Jeg bladrede frem til første tekstside og – BOOM! – oplevede straks hin søde, totale overrumpling, som er så forbandet sjælden: Dette er ægte originalt! Energisk, kompromisløst, magtfuldt mærkelig skrift – hør nu bare, og i for sig er bare den første linje nok:
”Taft falder aldrig blødt om en ung pige. Det falder som farvet papir. Sort. Stift." "

Bukdahl betonede videre at skriften i romanen afspejler Olgas bevidsthed, og han understregede hvordan Marie-Louise Hansen nede i teksten hele tiden foretager den samme bevægelse, fra kaotisk hvirvlen til rammende billedskabelse:

"Skriften er mærkelig i solidaritet med sin synsvinkelbærer, Olga, som er en kvinde, der er mærkelig - eller til en side eller galsindig eller sindssyg eller skizofren, en mærkelig kvindes mærkelighed har mange navne. Hun opfatter verden med en stærkt poetisk sanset skævhed og naivitet, og helt klassisk ser hun syner og hører stemmer, Jesus og Fanden optræder som helt konkrete, agerende personer for hende. Marie-Louise Hansen tillader ikke sig selv eller os, læserne, at træde udenfor Olgas version og vision af verden, hvilket opleves som både hardcore-klaustrofobisk og generøst bevidsthedsudvidende."

En meget bevæget Marie-Louise Hansen takkede for prisen, og hun kunne, med et smil på læben, konstatere at hun var glad for at hun som 45-årig blev kaldt en yngre debutant. Hun læste op, så publikum fornemmede den intensitet og sanselighed, som kendetegner romanen. Marie-Louise Hansen sagde også at hun ikke opfatter Olga som psykisk syg, men som en kvinde, der ligesom et fotografi svinger mellem lys og mørke.


Prisvinderne udkommet på små forlag
Begge forfattere fremhævede i deres takketale, hvor svært det havde været at få en bog antaget. De to bøger har således været længe undervejs.

Men takket være de små forlag Basilisk og Vild Maskine har vi fået to forrygende værker, som nu er belønnet med Danmarks største debutantpris. Ligesom de to andre forfattere på shortlisten er prismodtagerne udkommet på mikroforlag. I det hele taget er det kendetegnende for de 24 nominerede værker til prisen, at det i stigende grad er mikroforlagene, som tør satse på de mere eksperimenterende debutanter. 

De to prisvindere på Litteratursidens stand på Bogforum 15. november
Hvis man gik glip af den festlige prisoverrækkelse, er der mulighed for at møde begge prisvindere på Litteratursidens stand på Bogforum, 15. november kl. 13.00, hvor de vil blive interviewet af Lars Bukdahl og Anne-Marie Mai fra juryen. Litteratursiden er partner i prisen, og som en del af partnerskabet sætter Litteratursiden fokus på årets debutanter i temaet Årets danske debutanter 2018-2019.
 

FAKTA OM BODIL OG JØRGEN MUNCH-CHRISTENSENS KULTURLEGAT
Legatet blev stiftet af Vejles tidligere landskendte boghandlerpar Bodil og Jørgen Munch-Christensen. Prisen uddeles én gang årligt til to yngre forfattere, der har haft en lovende debut inden for det seneste år. Prisen blev uddelt første gang i 2006. Forfattere som Kim Leine, Hanne Højgaard Viemose, Asta Olivia Nordenhof, Caspar Eric, Yahya Hassan og Jonas Eika har tidligere modtaget Kulturlegatet.
Juryen består af litteraturprofessor Anne-Marie Mai, litteraturkritiker Lars Bukdahl, fondsbestyrer Mogens Thyssen, Litteratursidens chefredaktør, Lise Vandborg, og Joan Høeg og Else Zakarias fra Vejle Bibliotek.

Oprindeligt skrevet af Lise Vandborg - Chefredaktør Litteratursiden, Litteratursiden.

Materialer