Af et kor på 537 vidt forskellige stemmer, mænds og kvinders mellem hinanden, dannes et nuanceret billede af den smerte og uro, som findes dybt i ethvert menneske
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
ISBN
8701204424
Udgave
1. oplag
Omfang
611 sider
Forlag
GyldendalRedaktion Arena
Målgruppe
voksenmaterialer
Om forfatteren
Peer Hultberg
Portræt af forfatteren hvis vigtigste kendetegn for det første er et omfattende menneskekundskab, der især viser sig i hans præcise psykologiske portrætter, for det andet en forfinet musikalsk stilsans, med alt hvad dertil hører af lydhørhed for klang og rytme, og for det tredje en stærke kunstneriske vilje, hvormed han sætter ideer igennem
Forfatterweb, 1993
Peer Hultberg
Nytænker, menneskekender og portrætmager med skyld og skam som omdrejningspunkt Peer Hultberg (1935-2007) debuterede i 1966 med 'Mytologisk landskab med Daphnes forvandling' og udgav sidst i 1960’erne...
Læs mere på Litteratursiden
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Hultberg udgav i 60'erne et par romaner (Mytologisk landskab med Daphnes forvandling og Desmond!), der lå inden for den filosofisk-skriftorien-terende modernisme. Og der er modernistiske trækogså i Requiem, et stort, ambitiøst, myldrende værk, hvis over 600 sider rummer ikke mindre end 537 små kapitler inden for to ganske korte rammeafsnit. Småkapitlerne kan typisk læses som(fragmenter af) indre monologer, af livshistorier - og de er omtrent alle som én dybt forstemmende. Det kan være dagdrømme, hvor den drømmende med et elegant greb kan triumfere over fjender elleren uforstandig omverden, der ikke har sans for den drømmendes storhed - eller det kan være (let gennemskuelige) forsøg på at skubbe ansvar og skyld fra sig. Nogle af kapitlerne er klart pointerede,andre får lov at stå uafsluttede, antydnings- eller anslagsagtige. Mange bæres af de sproglige forskydninger, af gentagelser, der vikler den tænkende ind - og hans/hendes motiver ud. Fantasier overdød og seksualitet ermarkante. Requiem er en stor satsning, et imponerende eksperiment, hvor netop omfanget er et nødvendigt virkemiddel - men omfanget og den ganske besværlige skrivemåde vil gøredenne dødsmesse over - ja, vel os alle sammen til et anliggende for dem - de få - der kan værdsætte den som et stort litterært eksperiment